Omzet Arseus groeit 16,5% naar 354,5 miljoen euro in 2008

Waregem (België), 13 januari 2009 – In 2008 is de geconsolideerde omzet van Arseus met 16,5% gestegen naar 354,5 miljoen euro. De organische groei bedraagt 6,9%. In het vierde kwartaal is de geconsolideerde omzet met 14,7% gestegen naar 103,5 miljoen euro. De organische groei bedraagt 5,8%.

De omzetevolutie per rapporteringssegment is als volgt:

Niet geauditeerde managementcijfers (in miljoenen euro’s)

Q4 2008

90,3
+14,7%
+5,8%

Niet geauditeerde managementcijfers (in miljoenen euro’s)

FY 2008

+6,9%

TOELICHTING PER DIVISIE

FAGRON
Fagron groeide in het vierde kwartaal met 17,4% waarvan 8,5% organisch. Op jaarbasis bedraagt de omzetgroei 24,5% en de organische groei 9,7%. Door een voortdurende focus op de ontwikkeling en introductie van innovatieve concepten en producten verstevigde Fagron de marktpositie in alle landen waarin zij actief is. De Fagron organisaties in Nederland, Spanje en Italië behaalden een dubbelcijferige omzetgroei.

In het vierde kwartaal is er goede voortgang geboekt met de integratie van Tamda en Fagron A/S (het voormalige Unikem). De introductie van het Fagron-model en het ruime productassortiment van Fagron zullen de marktpositie van Tamda en Fagron A/S in respectievelijk Tsjechië en Denemarken verder versterken.

ARSEUS DENTAL
De omzet van Arseus Dental heeft in 2008 een gezonde (organische) groei laten zien. In het vierde kwartaal bedraagt de omzetgroei 19,6%. De organische groei kwam uit op 5,5%. Op jaarbasis bedraagt de omzetgroei 21,9% en de organische groei 10,3%.

In het historisch gezien sterke vierde kwartaal heeft Arseus Dental minder equipment verkocht dan verwacht, deels door het niet kunnen uitleveren van een aantal grote orders en deels door het uitstellen van aankoopbeslissingen door klanten. De orderportefeuille voor 2009 is goed gevuld. De vraag naar precisiecomponenten voor de dentale en medische orthopedische industrie daalt.

In december 2008 heeft Arseus Dental een nieuwe distributieovereenkomst afgesloten met het Italiaanse Cefla Dentale. Als gevolg van deze overeenkomst is Arseus Dental vanaf 1 januari de exclusieve verdeler van de behandelunits van Stern Weber in de Benelux.

ARSEUS MEDICAL
In 2008 heeft de nadruk van het management gelegen bij het consolideren van de sterke positie in de Benelux en het aantrekken van nieuwe en veelbelovende distributies. De omzet van Arseus Medical groeide in het laatste kwartaal van 2008 met 8,1%. Dit resultaat is voornamelijk te danken aan nieuwe distributies en een sterk laatste kwartaal van Arseus Medical in België.

Vanaf 1 januari is Mario Huyghe verantwoordelijk voor Arseus Medical. De directie van Arseus verwacht dat Mario, vanwege zijn opleiding, kennis van de Belgische markt alsook zijn ervaring bij General Electric Healthcare, in staat zal zijn om de in 2008 ingezette turnaround binnen Arseus Medical te versnellen.

CORILUS
Corilus kende in het vierde kwartaal een omzetdaling van 8,4%. De daling in het vierde kwartaal van 2008 is deels te wijten aan de gespreide implementatie van de nieuwe softwarepakketten Greenock en Baltes. De daling van de prijzen van hardware heeft zich ook in 2008 voortgezet.

De introductie van het nieuwe softwarepakket Greenock verloopt voorspoedig. Corilus heeft thans met 150 apotheken een overeenkomst gesloten over de installatie en het gebruik van Greenock. Het management verwacht dat deze positieve ontwikkeling zich in 2009 zal voortzetten.

INKOOP EIGEN AANDELEN
De Buitengewone Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 7 september 2007 heeft de Raad van Bestuur gemachtigd om eigen aandelen in te kopen. Deze machtiging is tijdens de Buitengewone Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 9 juni 2008 vernieuwd.

In het vierde kwartaal van 2008 heeft Arseus 238.175 aandelen ingekocht tegen een gemiddelde aankoopprijs van € 6,76 per aandeel. Op 31 december 2008 had Arseus 1.000.000 eigen aandelen in bezit. Hiermee is het inkoopprogramma van eigen aandelen afgerond.

RENDABILITEIT
Door verschillende (nog niet rendabele) greenfieldactiviteiten, integratieprojecten, de uitbouw van Arseus Corporate, de lager dan verwachte omzet bij Arseus Dental en Corilus en bijkomende afschrijvingen op verbruiksgoederen bij Arseus Dental en de daarmee gepaard gaande aanpassing van de organisatie, kan verwacht worden dat de recurring EBITDA in 2008 zal zijn toegenomen ten opzichte van 2007, doch in mindere mate dan de omzetgroei.

VOORUITZICHTEN[1]
De algehele economische teruggang in aanmerking nemende en uitgaande van de bestaande portfolio van Arseus, verwacht het management, dankzij de vele nieuwe projecten, distributies, synergieën en de versterkte managementstructuur, voor 2009 een omzetgroei tussen 5 en 10%.

Dankzij de verwachte positieve bijdrage van de opgestarte greenfieldactiviteiten, integraties, productieoptimalisatie en een onmiddellijk opgestart kostenbesparingsprogramma, wordt verwacht dat de recurring EBITDA in 2009 sneller groeit dan de omzet.

CONFERENCE CALL
Ger van Jeveren (CEO) en Jan Peeters (CFO) zullen de omzetresultaten over 2008 vandaag nader toelichten in een conference call. De conference call start om 09:30 uur CET. Vanaf 15 minuten voor aanvang kunt u inbellen op +31 (0)10 713 72 95 (Nederland) of +32 (0)2 401 53 09 (België).

FINANCIËLE KALENDER
3 maart 07:30 uur
Jaarcijfers 2008
9 april 07:30 uur
Trading update eerste kwartaal 2009
11 mei 15:00 uur
Algemene Vergadering van Aandeelhouders (Waregem)
14 juli 07:30 uur
Trading update tweede kwartaal 2009
21 augustus 07:30 uur
Halfjaarcijfers 2009
13 oktober 07:30 uur
Trading update derde kwartaal 2009

Voor meer informatie:
Constantijn van Rietschoten, Manager Investor Relations
+31 88 33 11 222 (kantoor)
+31 6 536 91 585 (mobiel)

[1] Dit persbericht bevat toekomstgerichte gegevens, die gebaseerd zijn op de huidige interne ramingen en verwachtingen, alsook op marktverwachtingen. De toekomstgerichte verklaringen bevatten inherente risico’s en gelden enkel op datum waarop ze worden vermeld. De werkelijke resultaten kunnen aanzienlijk verschillen van diegene die in de toekomstgerichte verklaringen zijn opgenomen.